In dit blog een mooi voorbeeld van de kracht van de storingsspecialist.
Onlangs kregen wij een audi a4 cabrio 2007 aangeboden voor het stellen van diagnose. De klacht geen vermogen gloeispiraal knippert, motorstoringslamp en roetfilterlamp branden. Het probleem zou na ongeveer 1000 km rijden zijn ontstaan. Div sensoren zijn vervangen zoals uitlaatgastempsensor voor het roetfilter en uitlaatgastemperatuursensor voor de turbo.
Ook de nokkenas sensor, distributie en het gasklephuis zijn vernieuwd. Het roetfilter heeft men laten reinigen echter de storingen blijven. Bij vragen wat er exact aan de reparaties vooraf is gegaan geeft men aan dat er een andere motor in geplaatst waarbij gelijk de koppeling en twee massavliegwiel zijn vernieuwd.
We beginnen met het uitlezen van het motormanagement hierin is de foutcode P0341 nokkenassignaal implausibel signaal en P2002 dpf efficiency below threshold opgeslagen.
We concentreren ons eerst op de foutcode nokkenas signaal. Hier staat duidelijk implausible signaal, dus niet geen signaal. De nokkenassensor hebben ze vernieuwd waarschijnlijk om de foutcode. Echter er staat implausible. De foutcode is te wissen maar bij starten slaat de motor ecu deze direct weer op. Eenmaal lopend is de foutcode te wissen. De sensor word hier gebruikt voor cilinderherkenning bij starten. Het starten gaat gepaard met lang starten voor de motor aanslaat. Met lopende motor bekijken we de Torsion Value deze blijft op 0,0 krukasgraden staan.
We sluiten nu eerst onze scoop aan om de signalen zichtbaar te maken van zowel nokkenas als krukas. En voeren de zo genaamde combi meting uit om gelijk de timing digitaal te controleren Het betreft hier een 2.0 tdi met de motorcode BPW. We zoeken dus het voorbeeld signaal van de BPW motor er bij. Direct valt op dat het voorbeeld signaal voor zowel de krukas als de nokkenas sensor van het type hall zijn. Echter onze motor heeft een inductieve krukassensor
In het achterhoofd dat er een andere motor is gemonteerd controleren we eerst de motor op juistheid. Bij raadplegen van het elektrische schema zou deze motor een inductieve krukas sensor moeten hebben en dat klopt ook.
Ok, nu hebben we dus geen juist voorbeeld signaal van de synchronisatie krukas nokkenas en lichten GMTO in over het door ons gemeten combimeting en het afwijkende voorbeeld signaal. Men bekijkt de meting en geven aan dat er inderdaad e.e.a onjuist is. Wel bekijken we het nokkenas signaal deze klopt wel met het voorbeeld signaal. Nu verder zonder juist voorbeeld signaal.
Zowel het signaal van de nokkenas als krukas is goed, echter is de vraag of de timing ervan correct is.
Een auto met de zelfde motor hebben we niet ter vergelijking. Dus eerst toch maar de timing mechanisch controleren, de markering op poelie en het gat in
nokkenaswiel met cilinderkop komen overeen. Dus in eerste instantie lijkt dit goed. Nu kan het krukas tandwiel bijvoorbeeld uitgeslagen zijn of het puls wiel op de krukas anders zijn dan de originele motor waardoor de timing niet correct is. Echter is hier geen sprake van. We raadplegen partslink om de onderdelen te controleren.
Deze zijn alle het zelfde dus dit moet goed zijn. Mechanische verandering bij montage van de motor sluiten we uit. Het puls wiel zit immers vast op de krukas. Als de krukas en het tandwiel van de krukas goed zijn en niet uitgeslagen is dan moet het probleem dus elders zitten. Nu zit er wel een distributie kap op waar BPW op staat maar wat als deze mee gewisseld is van de oude motor en er toch bijvoorbeeld een andere cilinderkop op gemonteerd zit. Echter de cilinderkoppen zijn alle gelijk. Dan blijft er nog een cruciaal punt over, wat als het nokkenas puls wiel welke in het nokkenastandwiel zit afwijkt omdat er een andere motor is gemonteerd.
Hoewel het voorbeeld signaal van de nokkenas sensor wel gelijk is aan de door ons gemeten twijfelen wij hieraan. We gaan nogmaals partslink raadplegen en zoeken het onderdeel nummer van het puls wiel. Op chassisnummer moet dit nummer eindigen op een K. En deze is nooit verder doorgenummerd.
Nu is dit nummer op onze motor erg lastig te zien maar met de endoscoop kunnen we hem toch lezen. Het puls wiel op deze motor eindigt op een L. Zou hier het probleem dan in zitten. Nu is de afbeelding maar een illustratie dus hier is het niet aan te zien.
Gelukkig hebben we hier onze zoekmachine google en zoeken naar een afbeelding van het onderdeelnummer. Bingo er is wel degelijk een verschil in opbouw van de tanden op het puls wiel. Laten wij de garage eens vragen naar de oude motor en hen inlichten over onze bevindingen. Gezien de auto volgens hen een tijd heeft gelopen is de oude motor inmiddels niet meer aanwezig. Maar vele onderdelen zijn bewaard gebleven waaronder ook het nokkenastandwiel met daarin het pulswiel. Deze eenmaal aangekomen in onze werkplaats zien we duidelijk het probleem.
Ok er is dus wel verschil in BPW en BPW motor afhankelijk van het model voertuig. Bij nazoeken van het onderdeelnummer van het nokkenas puls wiel komt deze echter niet uit een cabrio. Hierdoor
klopt het voorbeeld signaal dus ook niet. GMTO geeft aan de meting de volgende update aan te passen. In overleg geeft de garage aan om ons het puls wiel te laten monteren. Voor wij dit doen kijken we
eerst nog naar het probleem van het roetfilter fout.
Nog met het oude puls wiel laten we de auto lopen, in de meetwaarden is te zien dat de temp van de uitlaat na het roetfilter niet veranderd en vast staat op een aangenomen waarde van ongeveer 200 graden na enkele minuten ontstaat er ook een foutcode op de temp sensor. De uitlaatgastempsensor voor het roetfilter en bij de turbo heeft men al vervangen en ook de drukverschilsensor is nieuw.
In overleg hebben de sensor na het roetfilter vervangen nu meet deze weer juist tevens hebben wij de drukverschil sensor ingeleerd. Nu gaan we eerst het nokkenaswiel van de bestaande motor plaatsen hiervoor hebben we nog even gewacht om de volgende reden. Nu weten we dat de nokkenassen verschillen bij auto's met of zonder roetfilter, de nokkenas met roetfilter heeft andere(hogere) nokken, gezien we niet weten of de nokkenas juist is van de donormotor of mogelijk gewisseld is gaan we dit controleren en demonteren het kleppendeksel. Nu kunnen we gelijk het nokkenas puls wiel monteren. De nokkenas is de juiste en alles kan weer gemonteerd worden.
Bij starten slaat de motor direct aan en het probleem is verholpen. Ook de meetwaarden geven de juiste waarde weer aan. En gelijk maken we een combimeting zodat we deze kunnen aanbieden aan GMTO.
Nu rest ons alleen nog een regeneratie rit en ook dit gaat voorspoedig. We hebben de auto weer storingvrij kunnen afleveren.