Onlangs kregen wij een Volkswagen Crafter in onze werkplaats aangeboden. Met een ,zoals we vaker tegen komen, af en toe storing. Het vervelende van af en toe storing is hoe plan je deze in je werkplaats in en waar begin je. Na dat er elders te vergeefs naar de storing gezocht is krijgen wij de Crafter aangeboden met vraag of wij dit kunnen oplossen. In dit geval krijgen wij de bus ruim een week ter beschikking wat het mogelijk maakt buiten openingstijden te rijden met de bus, tot het probleem zich voordoet.
De klacht luidt dat na enige tijd rijden er soms een piep toon hoorbaar is en er brand en flitst iets op het instrumentenpaneel. Wat er brand kan de bestuurder niet specifiek aangeven gezien het vliegensvlug oplicht en weer uitgaat. Verder blijft de bus gewoon zonder klachten rijden. Voor we gaan rijden beginnen we eerst met het uitlezen van alle modules in het voertuig.
Direct is te zien dat er veel foutcode’s in staan welke can-bus gerelateerd zijn en dan wel veel met een communicatie storing. De can-bus is is een netwerk in een voertuig welke verschillende modules met elkaar verbinden en laten communiceren. We wissen eerst alle foutcode’s zodat we met een schone lei beginnen. We weten immers niet wat de vorige garage wel of niet uitgevoerd heeft wat de aanwezige storingscode’s kan hebben veroorzaakt.
We beginnen te rijden om eerst maar eens de klacht te ervaren. Na geruime tijd rijden is de piep en flits zoals werd omschreven hoor en zichtbaar. Maar wat er exact op licht geen idee zo snel het ontstaat verdwijnt het ook weer. En we moeten onze ogen op de weg houden. Bij aankomst in de werkplaats gaan we weer alle modules uitlezen op foutcode’s. We verwachten diverse can-bus fouten. Vele foutcode’s welke bij binnenkomst van de auto zijn niet terug gekomen. De gene welke wel aanwezig zijn hebben alle met de can-bus communicatie te maken.
Dezelfde avond besluit ik de bus mee naar huis te nemen en bij aankomst hebben we bingo, het probleem doet zich, na enige stuurbewegingen om te parkeren, op het oprit bij stilstaand voertuig voor. Dit is even een blij moment want de storing hield enkele seconden aan, net genoeg om mijn telefoon te pakken en een opname te maken.
Nu is het tijd de documentatie te raadplegen van de opbouw van het can-bus systeem om inzicht te krijgen en evt een verband te kunnen leggen zodat we de volgende dag gericht kunnen gaan zoeken. We zien al gauw dat het systeem uit een powertrain en comfort can-bus bestaat. Het contactslot D9 is de interface hier komen de verschillende can-bus systemen samen.
Opvallend zijn er na de storing geen fouten in de motor en abs module opgeslagen. Ofwel de veroorzaker zal niet in de powertrain can-bus (J527 stuurwiel electronica en J623 motor, J401 abs J514 en J621) zitten maar naar alle waarschijnlijkheid alleen in de comfort can-bus.
Wat mij opviel in de video is dat het airbaglampje oplicht echter bevat de airbag module ook geen foutcode’s. Dit geeft mij vrijwel direct een indicatie van een storing op de can-bus. Welke veroorzaakt kan worden door een module maar eerder een slechte verbinding in een stekker door bijv water oid.
Om de comfort can-bus te gaan meten met de scoop moeten we eerst weten waar deze zich bevind door auto. De schema’s geven aan dat er bij de linker als rechter a-stijlen knooppunten bevinden
Maar ja waar zit het probleem. De storing doet zich immers niet permanent voor. De modules bevinden zich in het gehele voertuig van dashboard tot onder de bestuurders stoel. Gezien het voertuig ooit ingezet is als meetvoertuig zien we vele sporen van aangesloten meetapparatuur dus een slecht contact of kabel is reëel. Ik besluit de scoop aan te sluiten om de can-bus zichtbaar te maken.
Tevens de diagnose tester om foutcode’s uit te lezen. Vervolgens besluit ik stekkers op de verdeelstekkers van de can-bus los te nemen om het probleem mogelijk te reproduceren. Bij het losnemen van de verbinding van een van de stekkers hoor ik dezelfde piep en licht ook het airbag lampje op bingo dacht is. Echter is dit een verbinding van de verdeel stekker van links naar rechterzijde van de auto.
Ok nu naar de andere kant van de auto en ook hier stekkers los nemen. Bij los nemen van een van de stekkers lijkt het probleem zich voor te doen echter wel met andere foutcode’s maar wel dezelfde symptomen. Alle andere stekkers op de verdeelstekker leveren geen melding of foutcode’s welke ontstaan tijdens de storing.
Ook de betreffende stekker leidt ons naar stekkers achter o.a kachelbedieningspaneel en radio bevinden We demonteren de gemonteerde zender welke onder de radio gemonteerd is en controleren ook hier de bedrading en stekkers.
Boem tijdens het demonteren horen we weer de pieptonen en het instrumentenpaneel flitst weer, tevens zien we de can-bus op de scoop flink in de war is als we de data bekijken. Te zien is dat er een van de twee can-bus signalen ruis vertoont.
Maar zo snel het ontstond verdween het echter ook weer maar het probleem moest hier ergens zijn. Op dat moment realiseer ik mij dat er een universele radio in zit. De af fabriek radio zit ook op de can-bus volgens het schema. zou hier het probleem kunnen zitten?
Ik zie dat de can-bus draden in de iso stekker van de radio gaan en tot mijn verbazing er aan de uitgang van de stekker en een stukje draad ongeïsoleerd uitsteekt.
Dit moet een probleem geven en ik besluit de betreffende draad tegen behuizing van de radio te houden. En ja hoor de can-bus knalt in storing en enkele seconden later pieptonen en een flits.
We isoleren het eind van de draad en laten alles gedemonteerd en rijden eerst maar eens rond voor we alles weer monteren. Het probleem doet zich niet meer voor. Wij monteren de componenten weer zorgvuldig en de auto kan weer storingsvrij naar het bedrijf terug.