In dit blog een mooi voorbeeld van de kracht van de storingsspecialist.
Na ruim een jaar met problemen en analyses wordt eindelijk de juiste diagnose gesteld en het probleem verholpen.
De klacht:
Ruim een jaar geleden meldt de klant zich met desbetreffende Citroen C5, 2.0 Diesel bij zijn eigen onderhoudsgarage. Na ruim 330.000 km trouwe dienst met regulier onderhoud gaan zo nu en dan ineens allerlei lampjes op het dashboard branden. Indien hij van contact wordt gezet is hij niet of nauwelijks meer te starten. Ook gaat hij dan zo nu en dan vanzelf in de Eco Modus.
Enig tijd later, dezelfde klachten en wordt de dealer weer geraadpleegd. Na analyses wordt het motor stuurapparaat vervangen.
Ruim 8000 kilometer is de C5 storingsvrij, maar dan opnieuw meld de klant zich bij de onderhoudsgarage. Deze verwijst hem door naar een voor hem bekende specialist. - Na uitlezen verdenkt de specialist de BSI (interieur computer).
Echter in overleg met de klant wordt deze niet vervangen vanwege de hoge kilometerstand. De klant kiest ervoor om de storing te resetten en waagt het erop dat het goed gaat. - Helaas is na enkele kilometers de storing al weer terug. Nog erger na een week wordt de onderhoudsgarage gebeld dat de C5 soms wel maar vaker niet meer start. Hierop schakelt de onderhoudsgarage AutoPro in en vraagt advies.
Plan van aanpak AutoPro (DMAIC):
Voordat de auto werd aangeboden heeft de onderhoudsgarage alle storingen uitgelezen en vastgelegd zodat ik mee kon kijken. Dit bracht mij op een paar ideeën waarop de onderhoudsgarage besluit de C5 bij AutoPro te brengen. De C5 komt binnen en ook wordt er vermeld dat nu het motorstuurapparaat niet meer uit te lezen is. Vanuit de toegezonden storingslijst viel mij twee zaken op.
Define => Klacht waarneming:
Zodra de C5 binnen is kijk ik eerst zelf wat hij allemaal wel en vooral wat hij niet doet.
Nadat ik hem uit had gezet en opnieuw probeer te starten slaat hij niet aan en krijg ik de volgende rij aan foutlampjes en meldingen op het dashboard. Ook kan ik net als de garage de storingen met de diagnose apparatuur niet uitlezen.
Ik maak een zogenaamde autoscan om te zien welke stuurapparaten benaderbaar zijn.
In de autoscan is o.a. de ABS controller en motor ECU niet te zien. Dit resulteert bij mij in de vraag hoe deze nu met elkaar communiceren. In combinatie met de voorgaande CAN meldingen verdenk ik het CAN netwerk. Hier heb ik mij dus op gericht. Via de elektrische schema’s (service documentatie) speur hoe het data netwerk is opgebouwd.
In mijn achterhoofd heb ik ook nog het ene moment waarop ik wel de storingen kon uitlezen maar plots ergens een flits zag, waarna de communicatie spontaan was verbroken. En ook het feit dat hij met lopende motor plots in de Eco Modus springt.
Measure => Metingen:
Omdat het netwerk verdacht is ga ik dit dus meten. Een eenvoudige weerstands meting met een multi meter verteld mij of alle stuurapparaten wel of niet verbonden zijn, agv bijvoorbeeld een kabel breuk. Indien CANbus in orde is bedraagt de weerstand 60 Ohm, als een eindweerstand om een of andere reden geen deel meer uitmaakt van het circuit gaat de weerstand van het geheel naar 120 Ohm. Igv kortsluiting is de weerstand 0 Ohm.
Resultaat: 60 Ohm, dus alle stuurapparaten zitten in het netwerk. Echter de spanning op het netwerk moet ongeveer 2,5V zijn maar ik meet 9V!! Dit lijkt op een sluiting in het netwerk, agv vocht in een computer, doorslag, zeg het maar…. Besloten om de scope eraan te hangen om te zien waar het probleem kan zitten. In deze beelden zie ik ook afwijkingen.
Om te kijken welk component in het netwerk sluiting kan maken haal ik een voor een, met de scope eraan, componenten die deel uitmaken van het netwerk van de BSM los tot ik een goed beeld op de scope zie.
Bij een bepaalde stekker loskoppelen wordt het beeld op de scope goed en hersteld het netwerk. Omdat ik niet zeker weet of de BSM het probleem veroorzaakt of dat ik de veroorzaker (deel van het netwerk inclusief achterliggende componenten) heb afgekoppeld, besluit ik de oude BSM die ik van de onderhoudsgarage heb meegekregen weer in te bouwen.
Ik doe dezelfde testen en zie geen verschil. Dus volgens mij is de BSM niet het probleem. Maar moet het in het circuit erachter zitten. Hierop besluit ik de componenten op een andere manier uit te sluiten door een voor een zekeringen op de BSM uit te nemen.
Analyse => Analyseren:
Zekering F7 eruit geeft een goed beeld op de scope en het netwerk is weer in orde. F7, volgens e-schema => o.a. automatische transmissie, stuurbekrachtiging, vergrendeling P stand transmissie. Omdat het een handgeschakelde bak is, blijft voor mij de stuurberkachting als verdachte over. Mede omdat deze bij Citroen elektrisch hydraulisch is.
Improve => Oplossing:
Stuurbekrachtiging heb ik afgekoppeld, hierbij constateer ik ook water in de stekkers en de ECU van de stuurbekrachtiging!
Welke via de deksel in de pomp binnendringt.
Nadat de zekering is teruggeplaatst in de BSM is het netwerk weer in orde. Zeer waarschijnlijk dus stuurbekrachtiging.
Controll => Checken:
Na vervangen van de stuurbekrachtiging heb ik alle oude fouten gewist en opnieuw een autoscan uitgevoerd. Er zijn geen fouten meer.