Deze Seat weigert dienst onder de 10 graden temperatuur.
Onlangs kregen wij deze Seat Leon aangeboden met de klacht dat de auto niet blijft lopen als het onder de 10 graden is. Zodra de auto enkele minuten binnen staat start deze gewoon en blijft hij lopen zonder problemen.
De bcm (body controle module) is reeds vervangen echter zonder succes want bij de eerst koude dag is het weer foute boel.
Gelukkig is de kou ingetreden en gaan we snel aan de slag voor het te laat is.
We nemen de proef op de som en starten de auto, en ja inderdaad hij slaat aan en direct weer af.
Dus jas aan en naar buiten met ons apparatuur.
Ok zoals altijd maken wij eerst een gehele voertuig scan om de foutcodes in beeld te krijgen. De lijst met foutcodes is in dit geval opmerkelijk kort want er is totaal geen communicatie op een aantal modules na. Alle niet communicerende modules zijn die van de powertrain databus.
Geen communicatie, dan weten wij inmiddels uit ervaring dat er mogelijk iets met de canbus loos is. Dus we sluiten onze scoop aan op de canbus powertrain. En ja hoor zoals verwacht is hier iets goed mis.
Mogelijk gooit een van de modules welke de bus delen, roet in het eten. Dus besluiten we alle aanwezige modules af te koppelen net zolang tot er weer communicatie mogelijk is.
Dit valt niet mee in de kou maar het lukt echter zonder het gewenste resultaat de canbus hersteld zich niet.
Zou de gateway (A25Di) in het schema hierboven wie de bus opzet zelf defect zijn dan? Gezien de canbus comfort infotainment en het instrument nog wel werken en deze ook via dezelfde gateway lopen verwachten we dat niet.
Ik besluit om iets rigoureus te doen. We nemen de canbus draden los uit de stekker van de gateway en sluiten de adapter pennen aan, zodat de bestaande stekker intact blijven. Hieraan bevestigen we twee draden en onderbreken de canbus aan de motor ecu en verbinden deze rechtstreeks aan de gateway. Kijken of de auto nu wel wil lopen en de motor uit te lezen is. Ja dat is het geval, ok dan weten we dat de gateway en motor ecu goed zijn.
Laten we de afgenomen canbus er nu eens bij aan koppelen, kijken wat er dan gaat gebeuren in het scoop beeld.
De bus hersteld zich en de auto start en alle problemen verdwijnen.
Dus door de bedrading parallel te leggen is alles weer goed. De Multimeter erbij en weerstand meten ten opzichte van de massa.
Nu de bypass los nemen en eens kijken wat er gebeurt, als we deze aan bijvoorbeeld de stekker van de airbag koppelen op de bezetting van de canbus. Ook dan lijkt het probleem weg en loopt de auto normaal.
Dit nu ook bij de stuurwiel elektronica uit proberen en ook nu loopt de auto goed.
Dus het moet ergens in de bedrading zitten en wel na de gateway maar voor de eerste module zoals omcirkeld in het schema eerder hierboven.
Als het in de bedrading zit en de temperatuur sterk afhankelijk is, ben ik benieuwd wat er gebeurt als we aan de kabelboom gaan zitten. Ik besluit de auto binnen te zetten. We sluiten de scoop aan en na enige minuten start en loopt de auto als vanouds. Ik besluit met brute kracht aan de kabelboom te trekken en wel die van de airbag stekker. Hier kan ik namelijk alleen bij komen en de gateway bevindt zit er vlak in de buurt. Kijk wat er gebeurt bij lopende motor.
Duidelijk is te zien dat er iets goed mis is, want na dit gedaan te hebben loopt de auto niet meer. Aangezien de kabelboom niet toegankelijk is via een normale weg besluiten we het dashboard te demonteren. Nu zoeken naar een gebrek in de canbus draden. Maar wat zitten deze vertakt en vast geklemd met tyraps.
We knippen alle tyraps door waar de hoofd kabelboom mee vast zit aan de aluminium balk en leggen de gehele bedrading zichtbaar open. Na enig speurwerk vinden we het knooppunt van de canbus draden.
Niets te zien zou je denken.
Met moeite nemen we het tape los en ja hoor de geperste draden zijn niet goed geperst.
Nu weten we ook meteen waarom de temperatuur zo van invloed is op de storing. De kabelboom zit strak gebonden over de volle lengte van de aluminium balk welke enorm uitzet en krimpt bij temperatuur verandering en hierbij de kabelboom meeneemt. We herstellen het knooppunt en leggen de kabelboom minder strak terug. Na het monteren van het dashboard en het uitlezen en wissen van de foutcodes kan de auto weer storingsvrij naar de klant.