In dit blog een mooi voorbeeld van het voordeel van goed gereedschap. “Goed gereedschap is het halve werk”.
De klacht:
Nadat een vak garage de cilinderkop van een Peugeot 508 heeft gereviseerd blijft er een storingslampje op het dashboard branden, verder geen klachten.
De voorgaande analyses:
Na eerst telefonisch contact te hebben gehad concludeerde ik uit het verhaal dat de oorzaak van de storing een timing issue moet zijn. De vak garage heeft op basis van dit advies zelf de timing nogmaals gecontroleerd, deze bleek inderdaad niet helemaal zuiver. Nadat ze de motor opnieuw hebben afgesteld lijkt de storing verholpen. Echter bij gas geven gaat toch wederom het storingslampje, waarna de auto is gebracht om diagnose te stellen.
Plan van aanpak AutoPro (DMAIC):
Bij binnenkomst de auto eerst maar eens uitgelezen op foutcode’s. Deze geeft toch weer aan dat er iets met de timing van de motor niet juist is. Maar dit is toch al tot twee maal toe hersteld?
Measure => Metingen:
Omdat de uitlezing een melding over synchronisatie gaf besluit ik de timing digitaal te controleren met behulp van onze vier-kanaals oscilloscoop.
Om een goede reverentie te hebben heb ik ook de timing van een goed lopende auto met dezelfde motorcode gemeten met de oscilloscoop zodat ik beide beelden kan vergelijken. Uit het scope beeld is te zien dat het inderdaad een timing probleem is maar slechts om een minimale afwijking. Vandaar dat hij alleen bij hoger toerental een afwijking gaf.
Analyse => Analyseren:Bij het afstellen viel mij op dat het speciaal gereedschap op de nokkenas goed past maar er geringe speling aanwezig is op de uitlaatnokkenas, terwijl dit juist heel kritisch komt. Dit is heel weinig maar wellicht genoeg om problemen te geven. Mogelijk is het gereedschap niet helemaal zuiver (meer) door gebruik of omdat het niet een origineel set is. De speling is nauwelijks waarneembaar maar kan wel verklaren wel waarom de motor volgens procedure lijkt te zijn afgesteld maar toch niet goed staat. Dit maakt het moeilijk om te constateren.
Improve => Oplossing:
Met behulp van een origineel set speciaal gereedschap dezelfde procedure samen met de monteur herhaald. Deze keer moest de nokkenas poelie zelfs worden losgehaald om het gereedschap goed te kunnen plaatsen. Dit geeft natuurlijk al te denken, een duidelijk verschil met de eerste set.
Controll => Checken:
Na de nieuwe afstelling de foutcodes gewist en opnieuw de scope meting uitgevoerd. Het storingslampje gaat niet meer branden, ook niet bij gas geven en de scope geeft een vergelijkbaar beeld met het reverentie beeld. Het probleem is verholpen.
Maat B is groter dan maat A (+/- 0,4mm)
Nader onderzoek geeft aan dat er te veel speling op het speciale afstel gereedschap is welke de veroorzaker van het probleem is.