Te vaak zien wij dat er dure onderdelen worden vervangen zonder het gewenste resultaat. Dit gebeurt door geen of een onjuiste diagnose vooraf. Een goede diagnose is bij de huidige dure onderdelen dan ook van essentieel belang.
Onlangs worden wij gebeld door een garage met de vraag over een BMW “kan het zijn dat door tunings software in de automaat vernellingsbak een maatregelplan (software laden) met originele bmw software niet meer mogelijk is?
Voor we hier antwoord op geven vraag ik eerst naar de reden van de vraag.
Waarop de garage houder het verhaal aan ons verteld. Al rijdend is de Bmw van zijn klant in een nood programma gegaan. Zonder reactie gaspedaal wissende ruitenwissers en met div meldingen naar de bestuurder word het voertuig aan de kant gezet en de auto word stop gezet. Bij opnieuw starten weigert de auto te starten en wederom div melding in het instrumenten paneel worden weergegeven.
De garage houder haalt de auto op bied deze aan bij de Bmw dealer. Deze geven aan na hun diagnose dat de JBE (junction box electronics) de centrale gateway in de auto defect is.
De garage houder geeft toestemming en men vervangt deze tezamen met de zekeringskast. Na enkele dagen word de garage houder gebeld met de mededeling dat het software laden niet doorzet en afgebroken word.
Men geeft aan dat BMW Nederland heeft meegekeken en aangeeft dat het probleem waarschijnlijk door corupte of getunde software in de automaatbak zit. En geven aan dat de tuner eerst de originele software terug moet laden. Deze vraag werd ons dus gesteld met de mededeling dat de garage houder ook tuners heeft gebeld en zij gaven het zelfde antwoord als ons dat de software gewoon overschreven kan worden en dit niet het probleem kan zijn.
De dealer geeft aan het probleem niet weten te vinden en de garage houder besluit de auto bij ons aan te bieden. Zoals gewoonlijk maken we eerst een voertuig scan om inzicht te krijgen in de foutcodes en toestand van de modules in het voertuig.
Opvallend zijn de rood gekleurde modules DDE (digitale diesel elektronica) DSC (Digitale stabiliteits contole) EGS (transmissie regeling) en EKPS (Elektronische kraftstof pump). Rood met de melding geen communicatie met betreffende module.
De gedachten gaan direct uit naar een can-bus communicatie probleem. Maar voor we verder gaan monteren we eerst de oude jbe om te kijken of er verschil is met de nieuwe. Echter is er geen verandering waaruit we op maken dat de vervangen JBE niet defect is. We raadplegen het electrishe schema van de can-bus powertrain om de overeenkomst tussen de modules te zien FOTO schema.
We sluiten onze automotive scoop aan om de can-bus zichtbaar en zijn activiteit zichtbaar te maken zoals we al vaker hebben laten zien.
Tevens controleren we het wake-up signaal met de scoop om ze zien of de modules gewekt worden.
Duidelijk is te zien dat de bus niet goed is. Om in dit geval een defect module uit te sluiten gaan we modules afkoppelen. Na afkoppelen motor DDE stekker en abs DSC stekker is er nog geen verandering. We besluiten de automaatbak stekker te demonteren maar door bezetting van alle hefbruggen konden we niet onder het voertuig. Maar in het schema te zien dat er nog een stekker naar de automaatbak in de motor ruimte aanwezig is.
We nemen de stekker los en direct hersteld de can-bus zich.
bingo. Nu de auto maar omhoog brengen en de stekker van de automaat losnemen mogelijk dat het probleem daar in zit.
Helaas bij het los nemen van stekker blijft het probleem echter is er wel verandering te zien. Bij doormeten bedrading van de stekker motor ruimte naar de stekker automaatbak is te zien dat het probleem in de kabelboom moet zitten. Het is een lastig te bereiken kabelboom en besluiten deze volledig terug de motorruimte in te brengen
Nu is het probleem zichtbaar ter hoogte van de uitlaat zijn div draden aan elkaar gesmolten.
Natuurlijk is vervangen van de kabelboom het beste maar voor het proberen solderen we eerst nieuwe delen er tussen en adviseren we de kabelboom later te vervangen.
Na herstellen van de kabels is de auto met de oude Jbe weer te starten. Goed nieuws dus en we brengen de garage op de hoogte van de stand van zaken. Echter valt ons op dat de electrische ramen ruitenwissers en linker koplamp niet werken en vragen hiernaar bij de garage. Deze zou het nog gewoon gedaan hebben voor de auto naar de dealer ging. Nu weten we dat de zekeringskast met de jbe is vervangen dus gaan kijken of hier geen fout is gemaakt. En ja er missen zekeringen op plaatsen en of onjuist geplaatst. We controleren deze allen
Uiteindelijk maken we nog een scan en zien op twee fouten na dat de auto storingsvrij is.
De automaat krijgt geen info van de trekhaak , we zien dat deze is verwijderd en dat verklaard de foutcode. De auto kan na een proefrit weer storingsvrij terug naar de eigenaar. Hier weer een voorbeeld van meten is weten gissen is missen.